admin
admin Lifestyle 17 nov 2020

Pas op – Dit is wat werken vanuit bed doet met je mentale gezondheid

Nu we thuiswerken is het wel heel verleidelijk om de werkdag te beginnen in bed. Of misschien word je weleens naar de slaapkamer verbannen als je huisgenoot of partner een belangrijke video call heeft. Wat de reden voor deze (op het eerste gezicht) comfortabele werkplek ook is, te veel in bed werken heeft nadelige gevolgen voor je mentale gezondheid.

Een psycholoog legt uit aan ons carrièrezusje WorkJuice.

Associatie met wakker zijn

“Werken vanuit je slaapkamer kan een negatieve impact hebben op je slaap”, zegt psycholoog Brian Wind tegen The Ladders. “Onbewust ga je namelijk je slaapkamer associëren met wakker en alert zijn. Zeker als je het al moeilijk vindt om werk en privé te scheiden, is het geen goed idee om in je slaapkamer te werken.”

Werken in je slaapkamer en niet op een speciaal ingerichte werkplek heeft twee gevolgen. Ten eerste zal het dus moeilijker worden om je compleet te kunnen relaxen in je slaapkamer. Het zal dan moeilijker worden om in slaap te komen. Als je sowieso al een piekeraar bent en nooit makkelijk in slaap komt, zal deze nieuwe gewoonte het alleen maar moeilijker maken om de slaap te vatten.

Ten tweede heeft je productiviteit er ook onder te lijden als je privé en werk niet meer goed kunt scheiden. Niet alleen denken je hersenen onbewust: ‘Hè, dit is toch een plek om uit te rusten?’ als je aan het werk bent. Doordat je slaapkwaliteit ook minder is, zal je gedurende de dag geïrriteerder zijn en je moeilijker kunnen concentreren. Het is dus eigenlijk een verlies-verlies situatie.

Toch werken in je slaapkamer

Ben je toch op je slaapkamer aangewezen? Zo zorg je dat de negatieve gevolgen op je mentale (en fysieke) gezondheid zoveel mogelijk beperkt.

Gebruik signalen die het begin en einde van de werkdag aangeven

Het is belangrijk om werk en privé tijdens het thuiswerken zoveel mogelijk te scheiden, waar in huis je ook werkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat je jouw werkdag kan beginnen en eindigen met een wandeling ‘als reistijd’. Of dat je een geurkaarsje aansteekt naast je computer en die uitblaast als je je laptop dichtklapt.

Creëer een werkplek

Het beste is natuurlijk als je daadwerkelijk een werkplek creëert door een klein bureautje neer te zetten. Zorg dan wel dat je werkspullen vervolgens niet meer zichtbaar zijn als je naar bed gaat. Je kunt het bureau bijvoorbeeld afschermen met een room divider. Of onze favoriet: een cloffice, een bureau in een kast waar je lekker de deur achter je dicht kan doen aan het einde van de dag.

Als je alleen ruimte hebt voor een bureautje, kun je er ook voor kiezen om je werkspullen aan het einde van de dag gewoon uit het zicht op te ruimen.

Lees ook: De 5 beste bureaus voor kleine ruimtes

Werk niet op je bed

Je bed is heel verleidelijk, we weten het. Maar je weet dondersgoed dat het niet erg ergonomisch is. Te veel op het bed werken zal je dan ook merken aan je rug, schouders en nek. Bovendien is je bed heilig. Dat moet écht alleen een plek zijn waar je relaxt en slaapt.

Meer tips voor een kleine home office?

Dit artikel verscheen eerder op WorkJuice.

Reageer op artikel:
Pas op – Dit is wat werken vanuit bed doet met je mentale gezondheid
Sluiten