Yes please: 5 tips voor een opgeruimde werkplek om productiever te werken

Of je nou de ultieme home office hebt creëert in die ene extra kamer die al een tijdje leeg stond, of in een hoekje van je slaapkamer werkt – een opgeruimde werkplek is altijd fijner dan rommel. Het maakt niet uit waar je werkt, het gaat erom hoe je werk.

Een opgeruimde werkplek heeft een rustgevend effect waardoor je ook weer productiever aan de slag kan. Vandaag delen we dan ook de ultieme tips om een opgeruimde werkplek te creëren (en zo te houden).

Op deze manieren heb jij straks ook een opgeruimde werkplek

1. Plaats alleen de spullen die je op dat moment gebruikt op je werkplek

Eén van de beste tips die we je kunnen geven is dat je alleen spullen op je werkplek hebt liggen die je op dat moment ook echt nodig hebt. Heb je op dat moment alleen je laptop nodig? Dan is het slim om je notitieboekje, pennen en andere documenten die je niet nodig hebt op te bergen.

Op deze manier creëer je een opgeruimde werkplek waar je rustig kunt werken in plaats van allerlei spullen die op je bureau liggen die je toch niet nodig hebt. Dit zorgt namelijk alleen maar voor meer druk.

2. Gebruik een ladekast en categoriseer je spullen

Dat gezegd hebbende is een ladekast onmisbaar in je home office. Hier kun je namelijk al je spullen in opbergen. Al is een bepaalde lade niet goed opgeruimd, zul je daar niets van merken als je aan het werk bent.

Bovendien kun je al je benodigdheden ook categoriseren zodat ze makkelijker te vinden zijn. Zo kun je een lade maken met alle schrijfwaren, elektronische apparaten zoals je laptop en tablet en al je documenten verdelen in overgebleven laden.

Lees ook: Je bureau én hoofd opruimen: zo richt je jouw (thuis)kantoor Feng Shui in

3. Weg met alle snoeren

Als er iets is wat ervoor zorgt dat een werkplek (of elk andere plek) er rommelig uitziet, dan zijn dat sowieso snoeren. Toch is het nodig om je laptop zo nu en dan op te laden.

Om er zo min mogelijk last van te hebben kun je snoeren wegwerken. Dat kan simpelweg met een kabelgoot, zelfklevende kabelhouders of een kabelslang.

4. Gebruik multifunctionele producten

Je kan je werkplek zo vol stoppen als je zelf wilt – of dat handig is, is weer een ander verhaal. Je kunt veel beter multifunctionele producten gebruiken.

Denk bijvoorbeeld aan een bureau organizer waar voldoende plek is voor al je pennen, paperclips, plakband, een rekenmachine en zelfs voor je documenten.

> Last van je nek en rug door het thuiswerken? Deze sta bureaus zijn je reddende engel

Daarnaast kun je een opbergmand met deksel nemen om die niet alleen te gebruiken om spullen in op te bergen, maar ook als bijzettafel of als extra krukje voor in je home office.

5. Ruim je bureau aan het einde van je werkdag op

Last but not least: het helpt enorm als je jouw bureau opruimt als je klaar bent met werken. Zo begin je de volgende dag gemotiveerder aan je dag en hoef je niet nog te zoeken naar dat ene document. Het scheelt een hoop als je de dag rustig begint.

Meer praktische tips voor je home office

Download Roomed's schoonmaakguide en krijg jouw keuken écht schoon

Meld je aan voor de mailing en ontvang 'm gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Yes please: 5 tips voor een opgeruimde werkplek om productiever te werken
Sluiten