Tips om je kantoor helemaal Feng Shui in te delen

“Een opgeruimd bureau staat voor een opgeruimde geest” wordt er vaak gezegd. Maar tijdens drukke dagen kan het op onze werkplek nog weleens een chaos worden. Wij geven je een aantal handige tips om je kantoor helemaal Feng Shui verantwoord in te delen.

Feng Shui is een Japanse manier van indeling, waarbij alle onderdelen in harmonie worden samengebracht. Deze speciale indeling geeft je een boost van positieve energie en evenwicht. In dit artikel leggen we je de basis van Feng Shui uit. Maar hoe kun je deze indeling doorvoeren in je werkplek? De key is om je kantoor in te delen in vlakken met verschillende thema’s.

Bron: casa yoya

Kantoor
Als je beschikt over een eigen kantoorruimte, zet je bureau dan richting de deur. Mocht je een baas hebben, die een verhuizing niet op prijs stelt, zet dan een grote spiegel op een strategische plek, zodat je door de spiegel toch de deur kan zien. Er wordt gezegd dat het bescherming biedt, maar het symboliseert vooral het kunnen zien van de kansen, die je krijgt in je loopbaan. Een belangrijke eerste stap dus!

Ruimte voor creativiteit
Tweede stap: Opruimen. Alles wat je niet meteen nodig hebt, wordt opgeborgen of weggegooid. Categoriseer je documenten op datum of onderwerp, je kunt hiervoor zelfs gekleurde mappen gebruiken als je dat makkelijk vindt. Een opgeruimd bureau geeft meer ruimte voor creativiteit.

Indeling van je bureau
Na het opruimen komt het indelen van je bureau. En als je dat helemaal op de Feng Shui manier wilt doen, dan moet je rekening houden met de volgende punten:

  1. Rijkdom en Welvaart: De linker bovenhoek staat voor rijkdom en welvaart, oftewel, een goede plek om iets neer te zetten wat geld aantrekt. Je laptop en telefoon bijvoorbeeld. Mocht je een kostbare vaas of kunstobject hebben, is deze hoek ook dé plek om iets moois tentoon te stellen.
  2. Bekendheid en reputatie: In het midden van je bureau is ruimte voor je visitekaartjes of, heel Amerikaans, een bordje met je naam en titel.
  3. Liefde en Relaties: Iets om je te inspireren, bijvoorbeeld een mooie bos bloemen of een souvenir kan in de rechter bovenhoek. Wanneer je hier naar kijkt zal je dat een extra sprankje geluk geven.
  4. Familie: Een foto van of een herinnering aan je liefde, gezin, of ouders kan links van je bureau. Om het helemaal Feng Shui aan te pakken doe je de foto in een houten lijst, dit zal de energie verbeteren.
  5. Gezondheid: Ook al is zitten achter je bureau niet de meest gezonde manier om je dag door te brengen, je kunt een aantal dingen doen om van je kantoor toch een gezonde en energieke omgeving te maken. Houd je bureau opgeruimd om positieve energieën aan te trekken en neem voldoende pauze om je focus te behouden en stress te verminderen. Bekijk hier onze tips om toch fit op kantoor te blijven.
  6. Creativiteit: Houd je creativiteit vooral wakker! Dit kun je doen door bijvoorbeeld een schetsboek en marker neer te leggen, om tijdens telefoongesprekken wat te kunnen doodlen.
  7. Kennis en Wijsheid: Voor studieboeken (of misschien zelfs een foto van Albert Einstein?) is er ruimte in de linker onderhoek.
  8. Carrière: De voorkant en het midden van je bureau staat centraal voor je carrière. Het is heel belangrijk dat dit gedeelte opgeruimd blijft. Om geïnspireerd te blijven kun je hier bijvoorbeeld een mooie print met quote neerzetten. We geven je natuurlijk graag wat voorbeelden!
  9. Netwerk en Reizen: Helemaal rechts, binnen handbereik, leg je je adressenlijst met al je contacten, je telefoon en bijvoorbeeld een informatieboekje van je aankomende reis, persoonlijk of zakelijk.

Probeer bovenstaande richtlijnen eens uit en je zal zien.. een opgeruimde werkplek staat inderdaad voor een opgeruimde geest.

greatist.com