Plantengek Summer Rayne Oakes: ‘Met social media drijven we de plantentrend op’

Planten zijn hot! Dat merken we niet alleen aan jullie enthousiasme, maar ook aan de oprukkende ‘Plantstagrams’ op Instagram en de populariteit van filmpjes op YouTube over planten. Zeg nou zelf, we doen allemaal een beetje voor en door social media. mee aan de plantentrend.

Eerder deze week kon je lezen waarom auteur, milieuwetenschapper, YouTuber, model en plantlover Summer Rayne Oakes (35) denkt dat het bestuderen van planten en het kennen van de Latijnse naam helpt bij het verbinden met een plant.

Ze schreef het boek ‘Hoe je een plant van je laat houden‘ en behandelt daarin niet alleen hoe we een plant moeten observeren, maar ze schrijft ook hoe millennials de plantentrend via social media beïnvloeden.

social media plantentrend
Bron: Summer Rayne Oakes

De invloed van social media op de plantentrend

“Er is iets dat mensen op social media aantrekt in planten. Of dat nou een plant is die je op Instagram ziet en wil hebben of je leest ergens dat er een nieuwe plant eindelijk ook in jouw land te koop is,” begint Summer. “Daardoor versnelt social media de plantentrend.”

Dat herkennen wij wel. Wanneer we een nieuwe plant zien willen we ‘m ontdekken, zien en vaak ook in huis hebben. Dat is niet altijd goed, volgens Summer. “Wat het probleem is, is dat het tijd kost om planten te laten groeien. Kwekers hebben moeite met de trends. Er is meer vraag dan aanbod en het is een uitdaging voor de kwekers van populaire kamerplanten om de trends bij te houden. Maar planten laten groeien kost nu eenmaal tijd.”

Hoe social media plantenliefhebbers verbindt

“Mijn motivatie is om mensen meer te betrekken bij de natuur door verhalen te vertellen. Ondanks dat kan social media enorm oppervlakkig zijn. Ik gebruik de term ‘compare and despair, wat waarschijnlijk niet zo mooi rijmt in het Nederlands”, lacht ze. Die oppervlakkigheid van het vergelijken en jaloers zijn op anderen, verdwijnt volgens Summer op het moment dat mensen elkaar ontmoeten.

Ze begon met het organiseren van plantswaps. Ruilmiddagen voor plantenliefhebbers die stekjes en planten konden uitwisselen. “Mensen doen al veel langer aan plantswaps, het is niet iets dat ik uitgevonden heb. Ik begon er in 2017 mee, in New York. Het werd alleen populairder door mijn video’s op YouTube en door m’n foto’s.”

plantentrend sociale media
Bron: Summer Rayne Oakes

Er ontstaat iets moois uit de ontmoetingen. “Sinds ik ben begonnen met de plantswaps delen mensen hun verhalen. Sommigen hebben nooit een hechte vriendschap gehad, maar sloten die voor het eerst op de plantenswaps. Het leven in New York kan met 8 miljoen mensen erg eenzaam zijn. Dat kan leiden tot gebrek aan zelfvertrouwen, angststoornissen en depressies. Dan is een ontmoeting door social media en de plantentrend geweldig, dat wil ik alleen maar aanmoedigen.”

Een voorbeeld zijn voor anderen

Het lijkt volgens de YouTube-ster soms alsof mensen een prototype nodig hebben, of ergens toestemming voor willen voor ze het gaan doen. “Ik heb geen voorbeeld gehad van iemand die zoveel planten heeft. Nee, ik ben het gewoon gaan doen”, zegt ze. “Toch krijg ik mails van mensen waarin staat dat ze eerst 30 planten hadden en vervolgens een artikel over mij zagen. Toen durfden ze het aan en namen ze 300 planten.”

Volgens Summer lijkt dit op wat we op Pinterest doen. “We pinnen dingen die we gaaf vinden, maar weten vaak niet hoe we hetzelfde moeten bereiken.” Daarom is Summer op YouTube begonnen met het leren hoe of waarom je iets zou doen. “De focus is het vertellen van verhalen, niet het laten zien hoe cool ik wel niet ben met 1000 planten.”

plantentrend social media
Bron: Summer Rayne Oakes

Overeenkomsten tussen een boek uit 1600 en sociale media

“Onze manier van delen, ons uiten en communiceren met anderen is ontzettend anders dan bij andere generaties. Het heeft een soort fanatisme opgewekt onder millennials en Gen Z”, zegt Summer. De interesse in planten voelt (mede door social media) groter dan bij andere generaties.

“Je kan in statistieken zien dat de markt van kamerplanten opgedreven wordt door jonge mensen.” Toch denkt Summer dat planten populair zijn in iedere generatie. “Mensen verzorgen al jaren planten, het is niet alleen iets van deze tijd.”

Blijft de plantentrend bestaan?

Summer denkt dat planten meer in de huidige tijdsgeest zitten, dan een trend zijn. “De interesse in planten gaat zich, denk ik, vastgrijpen en aanpassen”, zegt Summer. Ze legt het uit met een voorbeeld.

“Vijftien jaar geleden werkte ik in de fashion-industrie met nieuwe concepten over fashion en duurzaamheid. We creëerden iets vanuit niets. Toen die twee woorden gecombineerd werden, gingen mensen nadenken over wat milieu-ethiek betekent voor de kleding die zij dragen. Eerst was het een trend, gepopulariseerd in de media. Nu is de trend veranderd, verdiept en zijn mode en duurzaamheid opgenomen in de tijdsgeest.”

Hoe de plantentrend zich dan zal aanpassen? Volgens Summer zullen de grote spelers in de industrie zoeken naar nieuwe manieren om mensen aan te spreken met hun planten. “Waarschijnlijk zal de plantentrend uiteindelijk aangeprezen worden als een plantenlifestyle.”

Meer lezen over social media en plantentrends?

Reageer op artikel:
Plantengek Summer Rayne Oakes: ‘Met social media drijven we de plantentrend op’
Sluiten