Roomed X MENDO: de moeder der koffietafelboeken

“Books aren’t made to furnish, but there is nothing else that so beautifully furnishes a house.” Henry Ward Beecker heeft gelijk, vinden wij. Daarom presenteren we samen met MENDO – candy store for book aficionados – om de week een boek dat jou en je interieur kleur en inspiratie geeft.

Boeken zijn de ziel van een interieur. Ze laten zien wie je bent, waar je voor staat, wat je leuk, bijzonder, mooi en belangrijk vindt. Koffietafelboeken spelen daarin een steeds grotere rol. Een boek dat een belangrijk aandeel heeft geleverd in die beweging is dat van Tom Ford, genaamd… Tom Ford.

Het boek is gepubliceerd in 2004, net nadat Tom Ford Gucci terug op de rails had gekregen. De perfecte aanleiding om dit vuistdikke cv samen te stellen natuurlijk – een iconisch boek dat inmiddels zijn weg heeft gevonden naar duizenden en nog eens duizenden interieurs. Het mooie is dat dit boek eigenlijk helemaal niet zo goed is. De papierkwaliteit heeft iets weg van een autofolder en qua inhoud is het Tom Ford wat de klok slaat. Niet zo gek natuurlijk, gezien de titel, maar de profilering van meneer Ford is op het megalomane af. En toch: hij komt er mee weg, want hij is Tom Ford.

Bovendien gaat het bij dit boek ook helemaal niet om inhoud, maar eerder om de buitenkant. De zwarte cover, de zwarte box en hagelwitte typografie: dat is Tom Ford, de moeder aller koffietafelboeken. Openslaan is eigenlijk helemaal niet nodig.

Leuk weetje… bij de Tom Ford winkels ligt af en toe het negatief. Witte cover, witte box, zwarte typografie. Een zeer gewilde uitgave, maar niet te koop.

Deze klassieker is uiteraard verkrijgbaar bij MENDO in de winkel en in de webshop.