Dag 3: sorteer je papierwerk makkelijk en overzichtelijk met dit systeem

Als ik naar mijn eigen huis kijk, dan is rondslingerend papierwerk ergernis numero uno. Laatst vond ik bijvoorbeeld een brief van een half jaar geleden – eentje die ik allang weg had kunnen gooien. Daarom is de challenge van vandaag: je papierwerk organiseren én een systeem bedenken zodat nieuw papierwerk meteen netjes op de juiste plek ligt.

In de voorbereiding van de Clean Up Challenge hebben we verschillende methodes geprobeerd. Het systeem wat ons het beste beviel, van het SOS-systeem van leukegeit. Origineel is dit plan bedoeld om je bureau op te ruimen, maar voor het overtollige papierwerk in het hele huis werkt dit systeem net zo goed.

> De challenge van gisteren gemist? Dag 2: ruim je woonkamer op in slechts 15 minuten met de Clean Up Challenge

Je papierwerk organiseren met het SOS-systeem

Het SOS-systeem staat voor sorteren, opbergen, schoonmaken. Daar voegen we graag nog even één ding aan toe: verzamelen. We gaan er vanuit dat jouw papierwerk niet netjes op één plek ligt. Is dit wel het geval, hooray! Dan mag je stap 1 overslaan.

1. Verzamelen

Om al het papierwerk dat op dit moment nog door je hele huis slingert op te ruimen, is het belangrijk dat je eerst alles op één stapel legt. Pak al het papierwerk dat je kunt vinden, van (onbetaalde) rekeningen tot bonnetjes en van reclamefolders tot belangrijk papierwerk.

2. Sorteren

Alles verzameld? Dan is het tijd voor stap 2: sorteren. Leg soort bij soort. Het reclamewerk bij reclamewerk, bonnetjes bij bonnetjes en belangrijke papieren bij belangrijke papieren. Maak overzichtelijke stapels, en bedenk ook meteen wat je met het papier wilt doen.

Zorg er ook voor dat je nieuw papierwerk dat binnenkomt gemakkelijk op dezelfde manier kunt selecteren. Zo voorkom je dat je dit proces over een maand weer moet herhalen!

3. Opbergen (of weggooien)

Misschien wel de belangrijkste stap: opbergen. Dat je de belangrijke papieren bewaart, dat spreekt voor zich. Maar waar leg je ze neer? Heb je een speciale map waar alle belangrijke papieren bij elkaar kunnen?

Hoe ga je dat doen met bonnetjes die je wilt bewaren? En gooi je al het reclamewerk weg, of heb je het nog ergens voor nodig? Dit is een belangrijke stap om keuzes te maken.

4. Schoonmaken

De plekken waar je eerst je papierwerk verzamelde, zijn hoogstwaarschijnlijk niet al te schoon meer. Maak daarom even een sopje, en maak alles schoon en stofvrij. Ineens heb je weer extra ruimte voor kamerplanten, woonaccessoires of iets anders leuks. Veel beter dan papierwerk!

Dat was de challenge voor vandaag. Het is misschien even doorbikkelen, maar het is best goed te doen, nietwaar? Wanneer je dit systeem aanhoudt bij al het papierwerk dat binnenkomt, heb je nooit meer last van rondslingerend papier.

Verder met dag 4?

Dag 4: in 6 simpele stappen je open kast en planken weer op orde krijgen

Meer tips voor een opgeruimd huis:

Monkik

Download Roomed's schoonmaakguide en krijg jouw keuken écht schoon

Meld je aan voor de mailing en ontvang 'm gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Dag 3: sorteer je papierwerk makkelijk en overzichtelijk met dit systeem
Sluiten