Hoe word ik een ochtendmens? 6 gewoontes om onder de knie te krijgen

‘Morgen doe ik het echt.’ Je wil graag op tijd opstaan, maar elke keer als de wekker gaat kan je de verleiding niet weerstaan om toch nog even te blijven liggen. We herkennen het allemaal: weg energiek gevoel en hallo slecht humeur. Wij delen 6 gewoontes zodat ook jij een ochtendmens kunt worden.

Opgeruimd staat netjes

Fijner wakker worden in de ochtend begint natuurlijk bij eerder slapen in de avond. Maar tot rust komen in een rommelige kamer is lastig. Berg alles op de grond op voordat je gaat slapen en maak je kamer netjes. Zo creëer je rust in je hoofd en is het de volgende dag makkelijker en aantrekkelijker om op te staan.

Licht

Verlichting in je kamer bepaalt sterk hoe je wakker wordt. Een pikdonkere kamer helpt natuurlijk niet bij wakker worden. Wil je meer ontspannen opstaan? Gooi je gordijnen dan ’s avonds niet helemaal dicht maar zet ze op een kiertje.

Je lichaam reageert op dit natuurlijke daglicht, dat langzaam feller wordt, en voelt zo zelf aan dat het tijd is om op te staan. Zo wordt je rustiger wakker en kan je de dag goed beginnen! Tip: je kan ook voor een wake-up lamp kiezen als wekker, die vult je kamer ook met daglicht.

Weg met die tv, maak plaats voor planten

In slaap vallen voor de televisie zorgt voor een minder diepe en onrustige slaap. Ook andere blauwe schermen in de avond zijn slecht voor je. Zet in plaats hiervan planten neer in je kamer.

Planten zuiveren de lucht en verhogen de luchtvochtigheid. Ze produceren extra zuurstof en bevorderen een goede nachtrust waardoor jij vol energie wakker kan worden. Daarnaast is en beetje groen heel rustgevend om naar te kijken.

Vloer

Ooit nagedacht over je vloer bij beter wakker worden? Wakker worden met rustig daglicht is fijn maar wanneer je een hele lichte vloer hebt kan dit te heftig zijn in de ochtend.

Een donkerdere vloer zorgt ervoor dat je minder licht ervaart bij het waker worden en dat voelt fijn aan. Denk aan een donker vloerkleed of een simpel tapijtje. Deze houden meteen je voeten warm bij het opstaan!

Mediteer

Door te mediteren begin je de dag kalm in plaats van gestrest. Hallo ochtendmens! Dit hoeft niet meteen een half uur te duren, maar tien minuutjes is al genoeg.

Kies een lekker plekje uit in je kamer om te gaan zitten (of creëer een fijne plek) en focus even op je ademhaling en je doelen voor de dag. Klaar om te beginnen!

> 10 tips voor je eigen inspirerende meditatieruimte in huis

Snoozen = niet voor de ochtendmens

Hoe aantrekkelijk het soms ook is, het doet je niet veel goed. Het laatste deel van je slaapcyclus omvat de diepte, herstellende REM-slaap. Als je deze door middel van snoozen verstoord, verhoogt je hartslag en bloedruk. Ook voel je je nog suffer en vermoeider de rest van de dag.

Zet in plaats hiervan je wekker in de uiterste hoek van je slaapkamer, zodat je wel moet opstaan om hem uit te zetten. Even wat aanpassingen doen aan je nachtkastje dus.

Met deze tips voor de slaapkamer word je sowieso een ochtendmens

Apartment Therapy

Download Roomed's schoonmaakguide en krijg jouw keuken écht schoon

Meld je aan voor de mailing en ontvang 'm gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Hoe word ik een ochtendmens? 6 gewoontes om onder de knie te krijgen
Sluiten