Eindelijk antwoord: zó worden die creatieve namen van verf bedacht

Kijk, saliegroen en oudroze – daar kunnen we ons nog iets bij voorstellen. Maar early dew? Morning snowFresh linnen? Inflatable blue, zeebries, orchidee? Hoe kómen ze daarop? Je hebt het je vast weleens afvraagd wie al die namen van verf verzint, en je bent niet de enige.

Het antwoord op de vraag wie al die namen verzint is niet zo heel moeilijk: daar zijn natuurlijk gewoon banen voor. Maar die namen worden niet zomaar uit iemands duim gezogen. Voor die creatieve namen van verf wordt namelijk ontzettend veel onderzoek gedaan en gebrainstormd, en er is een heel team bij betrokken in plaats van één persoon – soms mag het hele bedrijf zelfs meedenken.

Apartment Therapy ging op zoek naar de het bedenkproces van de namen van verf, en daar zit vaak meer achter dan je denkt.

Het belang van goede verfnamen

Misschien word je zelf niet per se beïnvloed door verfnamen, maar dat betekent niet dat ze geen impact kunnen maken. Veel bedenkers van verfnamen omschrijven het als dé manier om de kleur een goede indruk te laten maken.

Vertelt de naam een verhaal – bijvoorbeeld omdat ‘ie verwijst naar een plek of liedje en daarmee bepaalde herinneringen of gevoelens oproept – dan heeft dat invloed op hoe de kleur wordt geïnterpreteerd. Er zijn zelfs merken die zo ver gaan dat ze playlists maken die de sfeer van een bepaalde kleur moeten representeren.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Kasia Sojka (@piatypokoj) op

Geloof het of niet, maar onbewust geeft de naam van de verf je dus een idee van de sfeer die de kleur gaat creëren in je eigen huis. Een koele kleur met een ‘warme naam’ wordt bijvoorbeeld door andere mensen gekocht dan een koele kleur met een beschrijvendere naam.

De inspiratie voor namen van verf

Van natuur tot culturen en van kleding tot muziek: de inspiratie voor verfnamen komt praktisch overal vandaan. Soms worden ze bedacht tijdens reizen of modeshows, soms krijgen de bedenkers ineens een ingeving tijdens een parkwandeling of het boodschappen doen. Deep aubergine, anyone?

Als je ervoor openstaat, kun je dus overal wel een verfnaam uit halen – immers heeft bijna alles in de wereld een kleur. Maar er moet ook nagedacht worden over de imago van het merk. Hippe verfmerken laten zich bijvoorbeeld soms inspireren door popnummers of voedseltrends om op te vallen – maar wel met het risico dat de verfnaam relatief snel niet meer relevant is.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door H A N N A H A T K I N S (@naptimestyle) op

Wat er nog meer bij komt kijken

Zelfs als dé perfecte naam eenmaal bedacht is, gaan er soms nog een paar maanden overheen voor ‘ie doorgevoerd kan worden. Er moet bijvoorbeeld nog onderzocht worden of de naam inderdaad een positieve associatie oproept bij klanten. En met behulp van een database met duizenden namen van verf moet worden gecontroleerd of je écht niet per ongeluk plagiaat pleegt.

Het is nogal wat, dus, die namen bedenken. Maar we blijven erbij: dit is onze droombaan.

Meer lezen over verfkleuren:

Reageer op artikel:
Eindelijk antwoord: zó worden die creatieve namen van verf bedacht
Sluiten