Merve Ozturk
Merve Ozturk Lifestyle 7 september 2020

Moe na de vakantie? Zo kom je weer in je normale slaapritme

Heerlijk in je hangmat liggen tot aan de vroege ochtenduren, uitslapen tot in de middag en de hele dag door bankhangen. We kennen het allemaal: je hebt net een geweldige vakantie achter de rug en kijkt er stiekem tegenop om weer aan de bak te gaan. Je moet weer vroeg uit je nest en je focussen op je werk. Moe na vakantie is heel gebruikelijk, en met deze tips helpen we je daar een handje mee.

De eerste paar dagen moet je echt nog even inkomen: op tijd naar bed om je ’s ochtens fitter te voelen.

Moe na vakantie? Met deze tips kom je zó weer in je normale slaapritme

Op tijd naar bed gaan

Nachtrust is belangrijk. En niet zo een beetje ook. Het zorgt ervoor dat je scherper en alerter bent en een positievere houding hebt. Bovendien wordt je minder vaak ziek én kun je langer leven. Puur en alleen door een goede nachtrust.

Tijdens je vakantie is het prima om laat je bed in te duiken. Maar als de wekker dagelijks weer om 07:00 uur gaat, is dat niet zo chill meer. Geef je lichaam een aantal dagen de tijd om te wennen aan je normale ritme. Ga weer op tijd naar bed. Op hetzelfde moment als op een gewone doordeweekse avond. Je zult zien dat je dan minder moeite zal hebben met opstaan.

Voor als het je écht niet lukt: Moeite met opstaan? 5 manieren om makkelijker uit bed te komen

Het belang van licht

Zorg ervoor dat je genoeg daglicht binnenkrijgt, vooral bij het opstaan. Schuif je gordijnen open zodat er zonlicht binnenkomt en je hersenen een seintje krijgen dat de dag van start gaat. Hetzelfde geldt voor de avond. Een donkere kamer stimuleert je lichaam om weer te gaan slapen.

Goed ochtendritme

Het is misschien verleidelijk om je bed uit te stappen en jezelf lekker te nestelen op de bank om daar verder te luieren. Als je weer aan het werk moet kan dat helaas niet meer. Het is daarom belangrijk dat je een goed ochtendritme hebt en dit (opnieuw) vasthoudt. Vooral in deze gekke tijd waarin je misschien wel vanuit huis werkt.

Een ochtendritme helpt je de dag te beginnen en heeft vaak ook effect op je volledige dag. Als je enige tijd dezelfde ochtendroutine hebt gaat alles ook op automatische piloot. Stap je bed uit, neem een lekkere douch, kleed je om en start met een goed ontbijt.

Lees ook: 6 gewoontes waarmee je je ochtenden een stuk aangenamer maakt

Kleine aanpassingen in de slaapkamer

Helpen bovenstaande tips niet goed genoeg en ben je nog steeds moe? Dan is het een idee om aanpassingen te maken in de slaapkamer. Plaats je bed centraal in het midden. Zo beperk je namelijk het geluid van buitenaf. Ook helpen lichte en rustgevende kleuren op je muren voor een betere nachtrust.

Tip: zorg ervoor dat je kamer in aller tijden opgeruimd is. En dan vooral wanneer je gaat slapen. Als je kamer rommelig is, is het namelijk ook logisch dat je rommelig slaapt.

> Op deze manier richt je je slaapkamer het beste in voor een betere nachtrust

Meer tips?

Reageer op artikel:
Moe na de vakantie? Zo kom je weer in je normale slaapritme
Sluiten