Tips voor het voorkomen van een winterdip of winterdepressie

Tips voor het voorkomen van een winterdip of winterdepressie

Nu de lucht steeds vaker en langer donkergrijs kleurt, het weer guurder wordt en de zon zich amper laat zien, kun je je een beetje down voelen. Maar liefst 1,3 miljoen Nederlands hebben jaarlijks last van een winterdip of een winterdepressie. Dat jij je (soms) somber voelt door deze seizoensverandering is dus helemaal niet zo raar.

Maar gelukkig kun je er wat aan doen! Met deze tip versla je de winterblues.

Bron: Stadshem

Wat is een winterdip?

Een winterdip is een mildere vorm van een winterdepressie. Als de zon hoog aan de hemel staat en de warme stralen op je gezicht vallen ben je vaak een stuk vrolijker dan wanneer het buiten regent. Daarom voelen veel mensen zich dan ook een stuk minder fijn wanneer de herfst weer begint. Je kunt je neerslachtig voelen, moe of zelfs lusteloos. Heb je in sterke mate last van deze symptomen? Dan kan er sprake zijn van een winterdepressie.

Modette

Maak het gezellig in huis

Je kunt verschillende dingen doen om een winterdip te voorkomen of te verminderen. Zo is voldoende beweging belangrijk (door te sporten maakt je lichaam het gelukshormoon ‘endorfine’ aan) en helpt het om leuke dingen te ondernemen. Daarnaast is het goed om zo positief mogelijk te blijven denken, zodat je neerslachtige mood niet de overhand neemt. Maak je huis daarom gezellig. De winter is niet alleen maar deprimerend, donker en grauw: het kan ook juist heel knus en liefdevol zijn. Hang string lights op in je interieur, steek kaarsen aan en zorg voor een zacht plaid op de bank. Maak van je thuis een behaaglijk en fijn plekje!

Innosol

Lichttherapie

Een winterdip of -depressie treedt op doordat de zon minder vaak schijnt in het najaar. Doordat je te weinig zonlicht krijgt, raakt je biologische klok in de war. Hierdoor maken je hersenen stoffen aan waarvan je vermoeider en meer prikkelbaar wordt. Daarnaast zorgt een gebrek aan licht ook voor een tekort aan serotonine. Deze neurotransmitter speelt een belangrijke functie bij het reguleren van je stemming, maar ook zelfvertrouwen, emoties, slaap en eetlust.

Een goed middel om de blues te laten verdwijnen is lichttherapie. Dit kan ook gewoon thuis, in de ochtend met een speciale lamp. Deze schijnt speciaal wit licht (zonder UV-straling) dat ervoor zorgt dat je lichaam op het goede moment stopt met de aanmaak van melatonine; een stof die je slaperig maakt. Als je de lamp aanzet zodra je wakker wordt, geef je je lichaam een seintje dat de dag is begonnen. Zo houd je je ritme beter in balans, ondanks dat het buiten nog donker is.

Where to shop

Deze daglichtlamp van Philips kwam bij de Consumentenbond het beste uit de test. Wil je liever een iets goedkopere variant? Dan is deze lamp wellicht iets voor jou.

Meer tips

Slaap je slecht? Verban dan nú deze negen dingen uit je slaapkamer.