Merve Ozturk
Merve Ozturk Slaapkamer 4 september 2020

Behoefte aan een betere nachtrust? Dit is het ideale kussen voor jou

Na een drukke dag kijk je er ontzettend naar uit om je bed in te duiken en heerlijk te slapen. Alle kussens lijken misschien hetzelfde, maar dat zijn ze zeker niet. Wij hebben onderzocht welke kussen jij nodig hebt voor een betere nachtrust.

Behalve het formaat is ook het materiaal belangrijk voor een betere nachtrust. Synthetische kussens hebben vaak een vaste vorm. Donzen kussens daarentegen kun je gedurende de nacht goed vormen naar je eigen behoefte. Een verkeerd kussen kan zelfs zorgen voor nek- schouder- én rugpijn. En dat wil je natuurlijk niet.

Deze hoofdkussen is ideaal voor jouw nachtrust

Kussen voor een betere nachtrust
Bron: Isabella and Louisa Fischer via Unsplash.

De rugslaper

Als je graag op je rug slaapt, dan moet jouw kussen gemiddeld hard en hoog zijn om je nek goed te kunnen ondersteunen. Dit zijn vooral speciaalkussens van traagschuim of natuurlijk latex. Het gewicht van deze kussens verschillen tussen de 700 tot wel 2000 gram.

Voor een betere nachtrust als een rugslaper kun je kiezen voor een synthetisch kussen met een vulling van synthetische bolletjes of een natuurrubber kussen met latexvlokken. Voor meer ondersteuning kun je altijd nog kiezen voor een extra neksteun van 100% latex.

De zijslaper

Als je op je zij slaapt is een dikker en steviger hoofdkussen van belang om ervoor te zorgen dat je een natuurlijke houding behoudt. Het is belangrijk dat je hoofd niet al te veel in kan zakken. Onthoudt: hoe breder je schouders en hoe harder het matras, des te hoger het kussen moet zijn.

Ideale hoofdkussens voor zijslapers zijn kussens die wat zwaarder zijn, met een gewicht tussen de 800 en 1200 gram. Ga voor een stevig donzen kussen, een wollen kussen met scheerwol bolletjes of een natuurrubber kussen met een natuurlatex vulling.

Behoefte aan meer kussens? Slaapkameretiquette: zó bepaal je het aantal kussens in de slaapkamer

Kussen voor een betere nachtrust
Bron: Vladislav Muslakov via Unsplash.

De buikslaper

Slaap je liever op je buik? Dan moet jouw hoofdkussen zo plat en zacht mogelijk zijn. Als je op je buik slaapt krijg je namelijk een onnatuurlijke buiging in je nek. Een zo plat mogelijk kussen zal helpen om de buiging in de nek te verminderen.

Ga voor een synthetisch kussen met 100% vezelvulling, een donzen kussen gevuld met ganzendons en ganzenveren of een donzen kussen met eendendons en eendenveren. Al deze kussens hebben een gewicht tussen de 400 en 800 gram en zijn dus ideaal voor buikslapers.

Nog steeds geen betere nachtrust? Lees dan even verder

Reageer op artikel:
Behoefte aan een betere nachtrust? Dit is het ideale kussen voor jou
Sluiten