Sweet dreams: door deze fijne geuren kom je makkelijker in slaap

Er is niets meer frustrerend dan maar niet in slaap kunnen komen en elk uur van de klok zien. Dat jij je realiseert hoeveel (of eigenlijk hoe weinig) uur je nog maar kunt slapen, helpt daar niet bij. Wat dan wel? Fijne geuren kunnen wonderen doen.

Landurige slaapproblemen zorgen ervoor dat je vatbaarder wordt voor stress en ziektes. Daarnaast ben je minder alert, doodmoe en kan je zelfs verkeerde beslissingen nemen. Dat een goede nachtrust belangrijk is, hoeven we je vast niet te vertellen. Maar wat doe je als je de slaap maar niet kunt vatten? Geuren om makkelijker in slaap te komen kunnen dan een life saver zijn.

Lavendel

Dat lavendel kalmerend werkt is wetenschappelijk bewezen. Lavendel verlaagt de bloeddruk, je hartslag en de temperatuur van je huid. Laten dat nou net drie dingen zijn waardoor je gemakkelijker in slaap doezelt.

Vanille

Vanille is niet alleen een must have in de keuken, maar ook in de slaapkamer als je slaapproblemen hebt. Deze geur is met succes getest als aromatische angstbehandeling en is daardoor bekend als een krachtig middel dat relaxend werkt.

Bergamot

De bergamot ligt niet bij iedereen in de fruitschaal. De citrusvrucht is een soort kruising tussen een limoen en een zure sinaasappel. Klinkt misschien niet appetijtelijk, maar de (geur van de) essentiële olie die van de schil komt, verhoogt de GABA (gamma-aminoboterzuur) niveau’s in de hersenen. GABA is een neurotransmitter die de zenuwactiviteit vertraagt en kalmeert. Deze neurotransmitter is eigenlijk wat je brein gebruikt als natuurlijk kalmeringsmiddel.

Jasmijn

De zoete geur van jasmijn ken je vast wel. Wist je ook dat de geur een soortgelijke chemische samenstelling heeft als voorgeschreven slaapmiddelen? Volgens dit onderzoek is jasmijn een natuurlijk alternatief voor valium. De geur verlaagt je hartslag, kalmeert je en bevordert slaap.

Ylang ylang

Nog een zoete geur, die al jaren wordt gebruikt om slapeloosheid in Thailand te behandelen. De geur helpt je niet alleen makkelijker in slaap te komen, het verbetert ook de kwaliteit van je slaap. Ylang ylang ontspant het lichaam en bestrijdt depressie.

Rozen

Rozenolie is een natuurlijk middel dat gebruikt wordt om depressie, verdriet, stress, nervositeit en spanning te behandelen. Onderzoek toont aan dat de geur van rozen je lichaam helpt te ontspannen én pijn verlicht. Dus zeker als jij door pijn of spanning niet kunt slapen, kan rozenolie als een krachtig slaapmiddel werken.

Elke geur die je lekker vindt

Alhoewel bij bovenstaande geuren is bewezen dat ze je helpen makkelijker in slaap te komen, helpt het niet als je de geuren eigenlijk totaal niet lekker vindt. Bij de National Sleep Foundation raden ze dan ook vooral aan een geur te kiezen waar je echt dol op bent.

“Simpel gezegd kan elke geur die je gelukkig maakt je slaap bevorderen”, leggen ze uit. “Je reuksysteem is namelijk direct verbonden aan het emotionele centrum in je hersenen. Dus als je een geur opsnuift waar je goede herinneringen aan hebt, dan maakt je lichaam relaxende stoffen aan die je kunnen helpen bij een goede nachtrust.”

Hoe gebruik je de geuren om makkelijker in slaap te komen?

Je kunt de essentiële oliën met deze geuren op een aantal manieren gebruiken voor het slapen:

  • Voeg een paar druppels van de olie toe aan een spuitflesje met water, zodat je de olie op je kussen kunt sprayen.
  • Voeg een paar druppels toe aan een doek en leg deze onder je kussen.
  • Mix een paar druppels met een olie als kokos-, argan-, olijf- of amandelolie en masseer het in je nek, schouders, armen en benen.
  • Koop geurkaarsen met deze oliën (maar vergeet ze niet uit te blazen als je je ogen echt dicht doet).
  • Voeg een paar druppels toe aan het bad waar je ingaat voor het slapen.
  • Koop een aroma diffuser.

Meer over geuren

Reageer op artikel:
Sweet dreams: door deze fijne geuren kom je makkelijker in slaap
Sluiten