De nieuwe etq store in Amsterdam: veel beton en ranke staalprofielen

Amsterdam is een nieuw architectonisch hoogstandje rijker! Sneakerbrand ETQ vond dat het na vier jaar tijd werd voor een eigen winkel. Sinds 2010 zijn de schoenen van dit merk te koop in ruim 40 winkels over de hele wereld, maar van een eigen winkel was het nog niet gekomen. Totdat een groot pand aan het Singel in Amsterdam vrijkwam. De winkelruimte zit vlak naast hun kantoor en showroom, in het oude politiebureau bovenin de Kalvertoren. ETQ zag veel potentie in het pand, en schakelde studiojosvandijk in om er een toonaangevende flagship store van te maken. Jos – naast architect ook docent ‘retail architecture’ aan de TU in Delft – maakte voor ons even tijd om alles te vertellen over het ontwerp, de verbouwing én het eindresultaat.

De grote verbouwing begon al bij de ingang van het pand. De oorspronkelijke pui werd ingeruild voor een stalen taatsdeur. De voorkant van de winkel heeft een gallerie-achtige uitstraling, met strakke rekken, witte rasters als presentatiemiddel en een heel ‘open’ uitstraling.

Herkenbare stijl

De etq store is een verlenging van de filosofie van het schoenenmerk: tijdloos ontwerp in combinatie met hoogwaardige kwaliteit. Met deze kernwaarden als uitgangspunt is Jos van Dijk aan de slag gegaan met het ontwerp van de flagship store. Zijn persoonlijke voorkeur sloot goed aan op de wensen van zijn opdrachtgevers. De winkel moest extreem minimalistisch worden en daarnaast ook dienst doen als blauwdruk met een herkenbare stijl voor eventuele nieuwe filialen.

In de winkel worden uitsluitend industriële materialen gebruikt. Grote volumes van beton zijn gecombineerd met ranke staalprofielen en rekken. De fragiliteit van de stalen objecten is een goede tegenhanger tegen de impact van het massieve beton.

“Voor mij is het toppunt van minimalisme het weglaten of het onzichtbaar maken van details. In de etq store is geen moer, bout of schroef te vinden”

Minimalisme en flexibiliteit

Het minimalistische concept werd uitgevoerd tot in de kleinste details. Ook was het voor ETQ belangrijk dat de winkel zo flexibel mogelijk zou zijn. De massieve betonnen blokken zijn uitgerust met grote zwenkwielen. Met vier man kunnen de blokken nu verplaatst worden. De flexibiliteit van alle presentatie middelen is bijna niet te zien, maar zeker wel aanwezig. In de betonnen achterwand zijn gaten geboord waarin een schroefdraad is geplaatst. Er zijn grote schroeven in de muur gedraaid, waarop de schoenen worden gezet. Hierdoor lijken de schoenen tegen de muur te ‘zweven’. Door deze slimme oplossing kan de dynamiek van de winkel veranderd worden met één handeling. Ook de kledingrekken in de muren en in de vloer kunnen worden verplaatst. “De rode draad van het ontwerp is architectonisch minimalisme. ETQ wilde graag een flexibele inrichting, maar flexibiliteit en minimalisme zitten elkaar vaak in de weg. Toch is het gelukt om een goede basis te creëren, met ruimte voor uitbreiding”.

Aan die uitbreiding wordt op dit moment hard gewerkt. Aan de rechterkant van de trap komt een kleine pantry met een verrijdbaar meubel, dat bij events als bar dienst kan doen. Verder wordt ook het winkel concept verrijkt met nieuwe ad-ons. De stalen constructie bij de ingang van de winkel wordt uitgebreid met extra presentatie middelen als kledingrekken, planken en vitrines.

“De synergie met ETQ is super goed. We hebben het concept van de winkel samen bedacht én voor elkaar gekregen. Het ontwerp was ambitieus, maar ETQ heeft echt lef gehad om erin mee te gaan”

Het daadwerkelijk realiseren van het ontwerp was de grootste uitdaging. De vloer en de twee betonnen volumes naast de trap zijn in één keer gegoten, zodat alles naadloos op elkaar aansluit. Terwijl de nieuwe betonnen vloer net was gegoten, moesten de massieve betonnen blokken nog welgeteld 16 traptreden naar beneden. De aannemer was sceptisch, maar ze hebben het wonder boven wonder toch voor elkaar gekregen. De traptreden werden op locatie van de fabrikant gemaakt en later geplaatst.

Routing

In de winkel spraken wij ook even met Kapi Alem. Kapi is verantwoordelijk voor de inkoop van de collectie en was vanaf het begin bij de verbouwing betrokken. Het ontwerp heeft goed geholpen bij het aantrekken van nieuwe merken. Grote namen in de streetwear branche kregen interesse in ETQ als verkooppunt. Nu is de winkel gevuld met kleding, boeken van MENDO, sneakers en brillen. Omdat de winkelvloer beneden behoorlijk groot is, is de routing erg belangrijk. De verlichting helpt daarbij: “We kunnen de spots in het plafond helemaal regelen op de Ipad. Producten die extra aandacht nodig hebben komen letterlijk in de spotlight, met één druk op de knop. Bij events kan de verlichting worden afgewisseld of worden gedimd. De tl-verlichting zorgt voor een soort grafisch effect in het plafond, terwijl de spots zorgen voor een rustige basis”.

Of je nu houdt van streetwear of niet, een bezoekje aan deze prachtige winkel raden wij zeker aan! Bekijk de collectie op de website van ETQ. Benieuwd naar meer werk van Jos van Dijk? Check zijn portfolio hier.