Beter slapen? 5 manieren om de slaapkamer donkerder te maken

De licht-donkercyclus van de natuur zorgt ervoor dat we een goed slaapritme krijgen. Terwijl de duisternis het signaal afgeeft dat het tijd is om tot rust te komen, geeft het daglicht ons weer een signaal om wakker te worden. Een donkere slaapkamer kan voor beter slapen zorgen.

Als je moeite hebt met in slaap komen kan het dus zijn dat je slaapkamer te licht is. Met de volgende tips kan jij beter slapen. We geven namelijk 5 manieren om je slaapkamer donkerder te maken.

Beter slapen: een donkere slaapkamer

Je denkt misschien al snel aan verduisteringsgordijnen bij het donkerder maken van je kamer. Het nadeel hiervan is dat deze erg prijzig kunnen zijn. Wij geven een paar andere, betaalbare manieren om jouw lichaam te laten weten dat het tijd is om te gaan slapen.

1. Gebruik een oogmasker

Hoe eenvoudiger, hoe beter. Oogmaskers zijn goedkoop en maken het erg donker voor je ogen. Het lijkt misschien onwennig in het begin, maar na een week zul je eraan gewend zijn en heb je niet eens meer door dat er wat voor je ogen zit.

2. Leg je telefoon weg (dit keer echt)

Niet al het licht is gemaakt voor ons lichaam. Sommige kleuren van licht registreren we om meer energie te krijgen. Als onze ogen het licht van een blauwgroen scherm zien, is het volgens hen overdag.

Lekker slapen – deze 5 kruiden zorgen voor een heerlijke nachtrust


Het is de kleur van de natuurlijke wereld overdag (en dus ook helaas de kleur van ons telefoonscherm). Hierdoor wordt je in plaats van moe, juist actief. Zelfs als de rest van je slaapkamer pikdonker is, kan je dus nog steeds het signaal krijgen dat het vroeger op de dag is.

3. Verwissel je lampen

Warme lampen geven je oog en je geest meer rust. Lampen met een gele of oranje tint helpen je met beter slapen. Vermijd daarom wit, kunstmatig licht en vervang misschien je nachtlamp voor een rustigere warme kleur.

Er zijn ook nachtlampjes die je in de loop van de avond kunt dimmen. Dit stimuleert je nachtrust nog meer.

4. Beter slapen? Zorg voor een ‘night routine’

Zorg ervoor dat je een soort routine start als je wilt gaan slapen. Doe alle lichten uit en laat alleen de warme lamp(jes) aan. Doe eventueel een paar druppels lavendel in een diffuser om jezelf helemaal te laten ontspannen.

Sluit verder alle apparaten af en leg ze in een aparte kamer. Als je dit consequent doen, kan je je lichaam voorbereiden op een goede nacht waardoor je beter zult slapen.

5. Zet kamerplanten voor het raam

Ja, planten zijn overal goed voor. Het kan zijn dat je gordijnen simpelweg niet verduisterend genoeg zijn of irritante spleetjes licht in je kamer laten. Een grote kamerplant is hiervoor een oplossing. Zet ze recht voor je raam om het meeste licht tegen te houden.

9 dingen die je nú uit je slaapkamer wilt verbannen om beter te kunnen slapen

Beter slapen
Bron: Roomed

Mindbodygreen

Download Roomed's schoonmaakguide en krijg jouw keuken écht schoon

Meld je aan voor de mailing en ontvang 'm gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Beter slapen? 5 manieren om de slaapkamer donkerder te maken
Sluiten