Barcelona chair door Ludwig Mies van der Rohe

Elke dag komen wij de mooiste meubels, accessoires en kunstwerken tegen. En hoewel we houden van jong, nieuw talent, willen we de grondleggers van design zeker niet vergeten. Daarom delen we in de serie Interior Icons onze favoriete ontwerpen met jou. Of het nu gaat om een klassieke stoel of een moderne kast, een budget merk of een designer topstuk, waar we nog even voor moeten sparen. Wij zetten onze favorieten graag in de spotlights!

Na de iconische rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld en de welbekende EXPEDIT kast van IKEA is het nu de beurt aan het meest bekende ontwerp van Ludwig Mies van der Rohe. Net als de stoel van Rietveld was ook dit ontwerp baanbrekend. En wij vertellen je waarom!

Het ontwerp

De stoel is ontworpen in 1928. Wat minder bekend is, is dat Mies van der Rohe destijds werd bijgestaan door interieurontwerpster Lily Reich. Samen ontworpen zij een stoel met schaar-vormige stoelpoten, die net als bij een schaar op de kruising aan elkaar bevestigd zijn. De kussens werden handgemaakt van grote lappen zacht leer en werden onafhankelijk van elkaar geplaatst op de stoel, waarbij ze werden ondersteund door stroken van datzelfde leer. Deze manier van ondersteuning werd in het Oude Egypte al gebruikt en is ook te zien bij oude kerkstoelen, maar van der Rohe maakte het tot een modern en gestileerd geheel. Het ontwerp kreeg een prominente plek in het Barcelona Paviljoen, de ontvangstruimte van de Wereldtentoonstelling in 1929. Na deze tentoonstelling werd de stoel in productie genomen in de Verenigde Staten en Europa, in zeer gelimiteerde oplage.

In 1947 vernieuwde van der Rohe het ontwerp en bracht hiermee het toen al iconische onderstel naar grotere hoogte. Het stalen onderstel werd nu gemaakt vanuit één stuk glad, verchroomd staal. Wetende dat het patent in 1953 zou vervallen, verkocht van der Rohe de rechten aan meubelfabrikant Knoll. Hierdoor kreeg de verkoop een nieuwe impuls en werden de stoelen vooral verkocht aan liefhebbers van moderne kunst en grote kantoren.

De serie

Door het succes van de Barcelona chair in het Barcelona Paviljoen werd de stoel al snel onderdeel van een serie. De stoel werd uitgebreid met een bijpassende hocker. Later werden daar nog een daybed, salontafel en bank aan toegevoegd.

Hoewel Knoll de officiële fabrikant van het originele ontwerp is, zijn er tegenwoordig talloze fabrikanten die goede (en minder goede) look-a-likes van de Barcelona chair maken. Zou je zelf een exemplaar willen? Let dan goed op de stempel van de handtekening van Mies van der Rohe. Knoll zou de enige zijn die deze handtekening als watermerk mag gebruiken.

Ook leuk om te weten:

  • Ludwig Mies veranderde na zijn studie zijn naam naar Ludwig Mies van der Rohe. Mies was zijn enige achternaam, maar daar voegde hij de naam van zijn moeder – ‘Rohe’ – nog aan toe. Het ‘van der’ ertussen maakt zijn naam nét even wat chiquer. Na deze verandering heette hij volluit Maria Ludwig Michael Mies van der Rohe. Jep, inderdaad best wel chique.
  • Zijn stijl qua architectuur werd SOM genoemd: ‘Same Old Model’, refererend aan de strakke lijnen en rechthoekige gebouwen.
  • Mies van der Rohe liet zich, zoals heel veel ontwerpers, inspireren door de kunstbeweging De Stijl.

Over Ludwig Mies van der Rohe
Ludwig Mies van der Rohe (1886 – 1969) was een architect en meubelontwerper van Duits-Amerikaanse afkomst. Zijn stijl is te herkennen aan strakke lijnen en een industriële, modernistische uitstraling. Hij gebruikte zelf vaak het motto ‘less is more’ en dat is ook te zien in zijn ontwerpen. Na zijn doorbraak met het Barcelona Paviljoen en de Barcelona chair richtte hij zich vooral op architectuur. In de architectuur drukte hij zijn stempel door het ontwerpen van rechthoekige wolkenkrabbers en gebouwen.