Optimisme, positiviteit en kleur: dít zijn de 2021 trends volgens MADE.COM

Met het afgelopen jaar in ons achterhoofd, kijken we vol goede moed naar de trends op gebied van design en interieur voor 2021. Want als we in 2020 één ding geleerd hebben, dan is het wel aanpassen. Aanpassen van routines, maar ook het aanpassen van ons interieur. Ruth Wasserman, de Design Director van MADE.COM, deelt in dit artikel haar trend-voorspellingen voor 2021.

Ruth Wassermann vertelt: “Zo veel tijd thuis doorbrengen heeft voor velen van ons gezorgd dat we ons interieur opnieuw zijn gaan evalueren.”

Dit zijn de 2021-trends van MADE.COM

1. Huis reset

“Voor veel van ons bracht 2020 de mogelijkheid met zich mee om nu toch écht eens te denken over hoe we ons huis gebruiken. Dit jaar denken we dat klanten op zoek zullen gaan naar mogelijkheden om het meeste te halen uit de ruimte die ze hebben – voor alle functies die de ruimte nu in het dagelijks leven heeft.”

made.com 2021 trends
Bron: @danieltitchener_005

“Bovenaan die lijst staat staat waarschijnlijk het thuiskantoor. Denk aan kasten voor werkspullen, zodat thuiswerkers de deur van de werkdag fysiek achter zich kunnen sluiten, of aan scheidingswanden om een thuiskantoor te creëren in een woning die bestaat uit één grote woonruimte.

Het is ook erg waarschijnlijk dat er meer praktische aanpassingen op de agenda zullen staan, zoals loungeplekken met meer ruimte voor het hele gezin. Denk ook aan slaapbanken als aanvulling van grotere bureau’s in een extra slaapkamer.”

2. Natuurlijk comfort

“Als de lockdown van vorig jaar ons iets heeft geleerd, dan is het wel het belang van buiten komen en in de natuur zijn. We verwachten dat deze trend zich dit jaar zal doorzetten. Hoe? Onder andere in de vorm van het aanschaffen van tuinmeubels en -accessoires, maar ook doordat onze klanten de de buitensfeer naar binnen gaan halen.

We verwachten bijvoorbeeld dat natuurlijke materialen, texturen en kleuren het erg goed zullen doen. Denk bijvoorbeeld aan zachte, aardse kleurpaletten gecombineerd met roomwit. We merken dat materialen als linnen en licht hout nu al populair zijn op de MADE site. Ik denk zelf dat dit komt door social media en Pinterest trends.”

made.com 2021 trends
Bron: @craigowilliams_009

3. De bewuste klant

“Het lijkt alsof er iets verandert in de manier waarop een deel van consumenten nieuwe aankopen doet. En dit lijkt ietsje versneld te zijn door wat er in 2020 is gebeurd.

We zien bijvoorbeeld dat klanten een stuk bewuster aankopen doen nu ze genoeg tijd hebben gehad om te reflecteren op hun eigen gedrag en wat voor impact ze hebben op de wereld om zich heen. Waar dat mogelijk is, zou het koopgedrag kunnen veranderen naar het aanschaffen van minder, maar items van betere kwaliteit en in het investeren in items waar ze meer bij voelen.

Het doel daarbij is dan om ze vervolgens ook aan volgende generaties te kunnen geven. Alhoewel looks altijd belangrijk voor ons zullen blijven, vinden we het ook belangrijk dat items lang meegaan en vakkundig gemaakt zijn.”

4. Nostalgie

“In moeilijke tijden is het niet gek om comfort te zoeken in wat we kennen. Kunstwerken met een emotionele waarde of vintage en retro meubels brengen nostalgie met zich mee, wat voor houvast kan zorgen.

Als gevolg zijn ook vormen en referenties naar de jaren 70 en 80 de laatste tijd erg populair geworden. En niet alleen voor de degenen die ze ook nog meegemaakt hebben: de gebogen vormen brengen ook zonder nostalgie een bepaalde rust met zich mee. De vloeiende lijnen en organische vormen, samen met zachte texturen van bouclé en schapenvacht, creëren een veilig thuis, perfect tegen de harde werkelijkheid van de buitenwereld.”

made.com 2021 trends
Bron: @ameevanderpijl_003

5. De optimist

“Nu we aan de rand van een nieuw begin staan, zien veel mensen het ook als kans om te resetten. Net als bij een voorjaarsschoonmaak is het een en ander aanpassen misschien wel de frisse start waar we naar opzoek waren. Kleur en energie spelen hierbij een grote rol – en zijn juist nu hebben we misschien wel de drijfveer om gedurfde, uitbundige interieur keuzes te maken.

Felle kleuren en patronen zorgen samen met planten en bloemen voor leven in huis: ze representeren het optimisme dat is voortgekomen uit een jaar vol van onzekerheid.”

Op de hoogte blijven van alle laatste trends?

Download Roomed's schoonmaakguide en krijg jouw keuken écht schoon

Meld je aan voor de mailing en ontvang 'm gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Optimisme, positiviteit en kleur: dít zijn de 2021 trends volgens MADE.COM
Sluiten