10 inspirerende tips voor je eigen meditatieruimte in huis

Yoga en meditatie worden steeds populairder en ook bedrijven brengen steeds vaker mindfulness-oefeningen naar de werkvloer. De oefeningen uit deze disciplines zouden concentratie en prestaties aanzienlijk verhogen en tegelijkertijd het gevoel van stress verminderen. Ook thuis wil je wellicht wat zen-praktijken uitvoeren en waar kan dat nou beter dan in een ruimte waar je helemaal tot rust kan komen?

Uiteraard is het heel persoonlijk wat voor jou een goede meditatieruimte is, maar ter inspiratie geven wij je hieronder een aantal ideeën.

1. Kies jouw happy room

In een meditatieruimte moet je je prettig voelen. Kies daarom voor een kamer in huis, waar jij blij van wordt zodra je over de drempel stapt. Je wil natuurlijk niet gestoord worden tijdens je oefeningen dus kies in elk geval een ruimte waar je niet al teveel geluidsoverlast zult krijgen en waar niet constant mensen doorheen lopen. Is deze ruimte onvindbaar in huis? Zoek het dan buitenshuis, in de tuin of op je balkon bijvoorbeeld.

2. Voorkom rommel

Oké, het mag duidelijk zijn dat je niet afgeleid wilt worden dus dat betekent dat er vooral geen rommel moet rondslingeren. Je studieruimte is dan waarschijnlijk geen goede meditatieruimte vanwege alle papieren en to-do’s die daar liggen. Dat zal je eerder stress dan ontspanning bezorgen.

Rommelkont? Zo houd je toch een opgeruimd huis

3. Breng de natuur in huis

Meditatie gaat om één worden met de natuur dus het is best wel logisch als je dat goed kan in de natuur. Maar omdat het weer in Nederland niet altijd toestaat dat we buiten mediteren en omdat lang niet iedereen een rustige tuin bezit, brengen we de natuur maar naar binnen. Dat kan met planten of takjes waar jij relaxt van wordt, zoals eucalyptus of lavendel bijvoorbeeld.

Lees ook: 4 manieren om de natuur in huis te brengen

4. Zet de sfeer met muziek

Lang niet iedereen heeft muziek nodig om in een bepaalde kalme sfeer te komen, maar het kan je heel goed helpen. Vooral wanneer je in een druk of luidruchtig huis woont, kan muziek de afleidingen weghalen. Zoek bijvoorbeeld naar meditatiemuziek op Spotify. Daar zijn genoeg afspeellijsten te vinden.

5. Etherische oliën

Een ander zintuig dat gekalmeerd moet worden is de neus. Plaats daarom kaarsen van organische producten, wierook of etherische oliën in de ruimte met een kalmerende geur, zoals eucalyptus.

6. Geef een personal touch

Het is ten slotte jouw meditatieruimte in jouw huis en daar mag best wel een persoonlijk sausje door. Breng daarom objecten in de kamer waar jij je prettig bij voelt, zoals een boeddha-beeld of een kunstwerk bijvoorbeeld.

7. Zorg voor frisse lucht

Als jouw meditatieruimte buiten is, zit het natuurlijk wel goed met je zuurstofgehalte, maar als je binnen mediteert is dit wel een aandachtspuntje. Een warme bedompte ruimte werkt totaal niet goed voor je geest, terwijl een frisse omgeving je hersenen juist activeert. Zorg daarom voor een goede ventilatie.

8. Kleur is belangrijk

We zeggen het wel vaker, maar kleur zet de sfeer in een ruimte en hebben invloed op jouw stemming. Hoewel de ideale kleur voor een meditatieruimte verschilt per persoon zijn er wel degelijk bepaalde kleuren, die meer rust zouden geven dan andere kleuren. Ontdek hier wat kleuren allemaal kunnen doen voor jouw stemming.

9. Regel het licht

Licht kan soms best storend zijn en tijdens meditatie wil je misschien liever het licht dimmen, terwijl je bij actieve yoga juist weer iets meer licht zou willen. Het is dan ook handig om in elk geval het licht regelbaar te maken in je ruimte. Dat kan natuurlijk met gordijnen of bij onnatuurlijk licht met een dimmer.

10. Neem een break van de digitale wereld

Misschien is het overbodig om te zeggen, maar we willen het toch even noemen. Meditatie gaat om jezelf en niet om je sociale wereld om je heen. Dus neem even een break van je telefoon, computer en alle digitale apparaten en pak een momentje voor jezelf. Dus telefoons komen absoluut niet je meditatiekamer in.

Meer lezen?

Reageer op artikel:
10 inspirerende tips voor je eigen meditatieruimte in huis
Sluiten