De avonturen van FEST Amsterdam: in een stroomversnelling

FEST Amsterdam is een designlabel dat meubelen en woonaccessoires ontwikkelt en verkoopt. Het label is in 2011 opgericht door broer en zus Steven en Femke Furnee. Steven is de meer zakelijke van de twee en Femke is voornamelijk verantwoordelijk voor het creatieve proces en samenstellen van de collectie. Door hun werk reizen ze veel, lopen ze tegen veel verschillende uitdagingen aan en zijn ze constant op zoek naar nieuwe inspiratie voor nieuwe producten. Maandelijks houdt Femke ons op de hoogte van de avonturen die hun jonge, snelgroeiende bedrijf dat zich nationaal en internationaal op de kaart probeert te zetten in de woonbranche, beleeft.

Winning!
Mijn vorige verhaal sloot ik af met te vertellen over mijn plek in de finale van The Next Women Pitch competitie. Op 12 mei was deze finale in het EYE Filminstituut in Amsterdam en moest ik in 3 minuten het bedrijfsidee achter FEST Amsterdam ‘pitchen’ voor een jury van investeerders en een zaal van zo’n 250 zakenvrouwen. Daarna kreeg ik nog 3 minuten kritische vragen van de jury. Wow, dit was tot nu toe echt de spannendste en leukste dag uit mijn leven!

Jury uitspraak
Ik ben ongeveer 1,5 week bezig geweest om mijn verhaal te fine tunen, de PowerPointpresentatie te perfectioneren en gecustomizede ‘FEST presentatiekaartjes’ te maken. Toen nog last-minute op zoek naar een geschikte outfit die business en power uitstraalde, maar tegelijkertijd jong, fris en Scandinavisch oogde. Kortom, ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan, maar mijn inspanningen zijn beloond! Want ongelooflijk maar waar, ik heb de juryprijs gewonnen en ook nog eens de publieksprijs! Het jury oordeel klonk als volgt: “FEST Amsterdam zet op knappe wijze een vernieuwend concept met mooie betaalbare Dutch design meubelen neer in een al ‘volle’ markt. Het bedrijf heeft een goede touch voor een jonge doelgroep. Het businessmodel komt robuust over, de onderneemster heeft een goede pitch neergezet en laat duidelijk ruimte – hoewel al goed is nagedacht over het een en ander – voor mogelijke adviezen ter verbetering van de bedrijfsvoering.”

Stroomversnelling
Met het winnen van de Pitch viel ik enorm in de prijzen, maar minstens net zo leuk en waardevol was alle publiciteit die ik daardoor heb gekregen en de leuke afspraken die erop volgden. Dit alles zorgde ervoor dat FEST Amsterdam in een stroomversnelling raakte. Zo heb ik met de oprichter van Marqt koffie gedronken en zelfs met de oprichtster van TomTom! Zo bijzonder dat zulke succesvolle mensen met mega drukke agenda’s tijd voor je willen vrijmaken om je verder op weg te helpen. En daarnaast hebben we onlangs ons televisiedebuut gemaakt met een geweldig item op RTL Boulevard.

Maison & Objet
Ook op de Roelof Hartstraat wordt het steeds drukker, maar gelukkig hebben we versterking! Sinds twee weken zijn Rosanne en Jolien begonnen. Zij gaan met name helpen op de marketing, communicatie en back office. Dat kunnen we ook zeker gebruiken, omdat we voor het eerst gaan deelnemen aan de Maison & Objet in Parijs. Dit is dé beurs in onze branche waar zo’n 85.000 internationale bezoekers op af komen! Dit wordt onze eerste internationale beurs en we verwachten hier veel internationale verkooppunten en agenten aan over te houden. Super spannend dus. Mochten jullie de beurs bezoeken, kom bij ons langs in Hal 8 en anders zien we je graag in onze winkel!